Endometrios
Publicerat den

Endometrios är en kronisk gynekologisk sjukdom då vävnad som liknar livmoderslemhinnan finns utanför livmodern. I Sverige har ungefär tio procent av kvinnor i fertil ålder sjukdomen. Om du har mycket ont vid mens, riklig mens, ont vid samlag och/eller ont när du kissar eller bajsar bör du kontakta husläkare eller gynekolog.

Endometrios innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan, endometrium, förekommer utanför livmodern. Vävnaden kan finnas var som helst i kroppen. Vanligast är att den finns i buken, till exempel på bukhinnan, på äggstockar, på urinblåsa eller på tarm, i ärr efter operationer i buken och i bristningar som uppstått i samband med förlossning.

Ärftliga och immunologiska faktorer kan tillsammans med så kallad retrograd menstruation, då en del av menstruationsblodet går ut i bukhålan via äggledarna, leda till att endometrios bildas.

Vid ofrivillig barnlöshet på grund av endometrios kan du ha möjlighet till provrörsbefruktning, IVF.


Symtom på endometrios

  • Det vanligaste symtomet är menstruationssmärta, dysmenorre. Vid endometrios börjar smärtorna oftast före menstruationen för att sedan bli kraftigare under mensens första dagar.
  • Djup samlagssmärta förekommer ofta redan i början av sjukdomen.
  • Symtom från tarmen är mycket vanligt, till exempel smärta när du bajsar. Symtomen kan likna dem vid IBS, känslig tarm.
  • Besvär som påminner om urinvägsinfektion förekommer ofta.
  • Mensrubbningar, såsom rikliga blödningar, mellanblödningar, oregelbunden mens och korta menscykler, det vill säga att du har mens oftare än en gång i månaden.
  • Infertilitet, ofrivillig barnlöshet, är vanligare hos kvinnor med endometrios.

Undersökning vid endometrios
En gynekologisk undersökning och din sjukdomshistoria är viktiga delar för att läkaren ska kunna ställa diagnosen endometrios.

Endometrios kan vid behov bekräftas genom titthålsoperation, laparoskopi, där typiska förändringar kan ses. Ibland kan en mikroskopisk undersökning av vävnadsbitar för att visa endometrios behöva göras.

Ultraljudsundersökning kan ibland visa på endometrioscystor i äggstockarna, men behövs inte för diagnosen.

Behandling vid endometrios
Om du har lindriga besvär räcker det oftast att behandla symtomen med i första hand anti-inflammatoriska läkemedel och p-piller, men utan blödningsuppehåll.

Behandlingen bör utvärderas efter tre månader.

Om du inte blir bättre kan annan typ av hormonell behandling eller operation bli aktuell.

KÄLLA: VÅRDGUIDEN


Det som får mig att tro att jag har endometrios är menstruationssmärtorna (läs mer om dem här). Jag kan ibland ha urinvägsinfektionsliknande smärtor i underlivet, men det är ingenting som oroar mig. Jag känner av det mellan ägglossning och mens, annars håller det sig borta. 



Anonym

Förstår inte varför du kollar upp en massa problem man kan ha där nere och att du även tror att du har dessa fel. Du tycker säkert att du vill vara förberedd på det värsta men hur bra är det på en skaka egentligen? Undermedveten stress för kroppen!

Svar: Jag ville vara förberedd på att någonting kanske inte stod rätt till med min kropp och det visade sig att jag hade rätt. Jag fick för bara några veckor sedan diagnosen endometrios (som jag misstänkte att jag hade) och min läkare har sagt att chansen att jag blir gravid på naturlig väg är liten med tanke på att vi försökte så länge och det faktum att jag har endometrios. Barnlösheten hade med andra ord ingenting med stress att göra!
Louise Hedblom



URL:




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?