Strunta i ägglossningstesterna
Publicerat den

Jag började använda ägglossningstester i somras av den anledningen att jag ville ha koll på min ägglossning och lära mig om min lutealfas (dagarna mellan ägglossning och mens). Jag tycker att testerna är lätta att använd och läsa av, men jag känner inget behov av att använda dem längre då jag inte har blivit gravid fast vi har prickat in ägglossningen flera gånger. Jag kommer dock spara dem ifall jag skulle ångra mig eller om läkaren på kvinnokliniken vill att jag börjar med dem igen (om man skall göra en äggledarspolning kan det vara bra att veta när man har ägglossning så att man inte spolar bort ett befruktat ägg). 
 
En fördel med att sluta med ägglossningstesterna är att vi kan ha samlag av ren lust igen och inte av tvång, att vi känner att vi måste ha samlag för att jag skall bli gravid. Om jag inte håller koll på ägglossningen blir det mer avslappnat och jag tror att jag skulle må bättre av det. Jag tror inte ett skvatt på att man lättare blir gravid om man eliminerar stressfaktorer och slappnar av (jag blir äckligt jävla förbannad på folk som påstår det! Hur förklarar man då att jag blev gravid på första försöket när jag levde i ett misshandelsförhållande där jag var konstant stressad och hade ångest dagligen?!), men det kan vara skönt att inte behöva tänka på att man måste prestera eller hur man skall säga. Jag försöker att förbereda mig inför utredningen istället. 



Anonym

Har du en telefon typ iPhone eller liknande du kan ha appar på så kan du ladda ner appen period-tracker. Den har jag använt mig av då den visar ägglossningar och när du är fertil under varje månad, samt att den håller koll på mensen. Vi har följt den och vi ska ha barn i september:) Men som sagt är det ju individuellt men ett litet tips iaf.:)

Svar: Jag har en applikation på min mobiltelefon (android) som heter WomanLog som jag kan se beräknad mens och ägglossning i. Jag har använt den sedan början av augusti (började med den kort efter ägglossningstesterna) och det har inte hjälpt ett smack.
Louise Hedblom



URL:




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?