Livmoderhalssekret
Publicerat den

Under menscykeln förändras livmoderhalssekretets mängd, färg och konsistens p.g.a förändringar i dina hormonnivåer. Genom att lära dig hur ditt livmoderhalssekret förändras kan du se när du är som mest fertil. Du kan undersöka ditt livmoderhalssekret genom att titta på toalettpapperet efter att du torkat dig eller genom att sticka in ett finger i slidan, upp mot livmoderhalsen. Du finner troligtvis mer livmoderhalssekret om du kollar efter att du tömt tarmen.
 
Livmoderhalssekret som liknar äggvita: Fertil (bild 2/6)
Efter mensen kan du märka att ditt livmoderhalssekret ökar i mängd och blir blötare och halare i konsistens efter några dagar. Livmoderhalssekret som liknar äggvita är det mest fertila av alla typer. Detta elastiska sekret gör det lätt för spermier att simma upp igenom livmoderhalsen. Det ser ut och känns som rå äggvita och kan sträckas 5 cm utan att tråden mellan fingrarna brister.
 
Vattnigt livmoderhalssekret: Fertil (bild 3/6)
Livmoderhalssekretet blir blötare och mer vattnigt när du närmar dig ägglossningen. Denna typ av livmoderhalssekret gör att spermier snabbt kan simma genom livmoderhalsen. När du har vattnigt sekret kan det se ut som om det läckt lite kiss i trosan. Vattnigt livmoderhalssekret är klart och rinner eller droppar från fingrarna.
 
Krämigt livmoderhalssekret: Icke fertil (bild 4/6)
Efter ägglossningen är livmoderhalssekretet inte längre halt och blött. Istället är det krämigt, vilket anses begränsa spermiers rörlighet. Krämigt livmoderhalssekret kan vara pärlvitt till gulvitt. Det är tjockare i konsistens och känns som hudlotion mellan fingrarna.

KÄLLA: BABYCENTER
SE LÄNK FÖR BILD.

Jag brukar ha en vattnig konsistens på livmoderhalssekretet innan ägglossning, men det har hänt att det har varit åt det krämiga hållet. Jag är dock inte orolig över att det skall påverka våra chanser av den anledningen att jag har det väldigt sällan, en eller två gånger det senaste året. Om det har varit innan eller efter ägglossning har jag inte noterat, men med tanke på att jag har det så pass sällan har det i mina ögon ingen större betydelse. Det viktigaste är att jag har livmoderhalssekret som anses vara gynnsamt för spermierna och om man tolkar beskrivningen ovan så har jag det. Jag hade dock föredragit varianten som påminner om äggvita, men man kan inte få allt. Jag tror att det är miljön i underlivet (eller äggledarna) som gör att jag inte har blivit gravid ännu. Livmoderhalssekretet är ljusgult innan ägglossning, vitt under ägglossning och ljusgult/mörkare gult efter ägglossning. Jag skrev i inlägget barnlöshetsutredning att jag inte skulle bli förvånad över om det visar sig att jag måste medicineras för bakterier i underlivet eller liknande. Man skall väl inte spekulera alltför mycket, men jag försöker bara att vara förberedd. 
 
Ni som är eller har varit gravida, hur såg Erat livmoderhalssekret ut vid ägglossning det försöket som Ni blev gravida?





Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?