HSS-spolning
Publicerat den

I en barnlöshetsutredning ingår allt som oftast en undersökning av äggledarna för att se om de är öppna eller om det finns några hinder för att ägget ska kunna ta sig fram till livmodern. Detta kallas för HysteroSalpingoSonografi, eller HSS, och är en ultraljudsledd spolning.  

Tillvägagångssätt
HSS är en enkel och närmast smärtfri undersökning som genomförs polikliniskt (man får gå hem samma dag) av en gynekolog. En kontrastvätska införs in i livmodern, som sedan ska passera ut genom äggledarna om allt funkar som det ska. Detta ger en ultraljudsbild av äggledarna. Man tittar även på livmodern och äggledarnas utseende och ytstruktur. Behandlingen följs sedan upp och man får en vecka innan beräknad mens lämna ett blodprov som ska mäta det hormon som gör det möjligt för det befruktade ägget att fästa i livmodern.

När bör man göra en HSS?
En HSS-undersökning bör alltid göras vid misstanke av endometrios, tidigare bukoperationer, genomgången infektion i lilla bäckenet eller vid genomgången klamydiainfektion. Har patienten hydrosalpinx (helt blockerad äggledare, ofta vätskefylld) bör HSS undvikas på grund av dels infektionsrisken, dels att undersökningen inte tillför något ytterligare till utredningen.

Ökar HSS chansen att bli gravid?
Undersökningar har visat att spolning av äggledarna har gett goda resultat för barnlösa par. Ibland kan en HSS faktiskt leda till att mindre blockeringar som är för små för att upptäckas via själva undersök­ningarna, försvinner tack vare trycket från den insprutade vätskan. Chansen att bli gravid ökar då efter undersökningen (såvida det inte också fanns några större blockeringar). Däremot är det inte så att man automatiskt har en ökad chans att bli gravid efter undersökningen. Fer­tiliteten förbättras bara om där faktiskt fanns någon mindre blockering som försvann genom undersökningen. Var äggledarna normala redan före undersökningen sker givetvis ingen ökning av fertiliteten. 

Endometrios och spolning
Nästan varannan kvinna som har svårt för att bli gravid, har också endometrios. Genom att spola äggledarna blir en tredjedel av kvinnorna gravida - trots sin sjukdom. Studier har visat att spolning med en Lidokainlösning ökar chanserna för graviditet men denna metod är ännu på försöksstadiet.
 
KÄLLA: FAMILJELIV

Min storasyster genomgick en HSS-spolning i början av (?) december och den gjorde underverk på henne! Hon hade precis påbörjat en fertilitetsutredning/barnlöshetsutredning (samma utredning som vi påbörjar om några veckor) efter att ha försökt bli gravid i 16 månader utan resultat och hon fick ett plus på graviditetstestet bara någon vecka efter spolningen.
 
Jag bad om en HSS-spolning när jag pratade med kvinnokliniken i början av månaden och om jag förstod det rätt är det inte aktuellt i första taget. Jag tror dock att det inte skall vara omöjligt att få en godkänd med tanke på att jag misstänker att jag kan ha endometrios. Jag är säker på att det är en spolning som står emellan mig och plusset, men jag kan ha fel... 



Ninni

Nu kom du nog ihåg lite fel, för jag fick då inte diagnosen PCO. =) Allt var tip-top vad gäller mig enligt utredningen.

Spolningen gjordes den 13/12 och pluset kom den 26/12.
Den gjordes inte heller i samband med läkarbesöket, som var 16/11. Jag fick boka in tid för spolningen själv.

Svar: Det var mamma som sade att du fick diagnosen PCO... Övrig information är det jag som har inbillat mig, men jag ändrar det.
Louise Hedblom



URL: http://fampet.blogg.se




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?