Will we ever be lucky?
Publicerat den

Mikael fick ett brev från Byggnads arbetslöshetskassa idag. Det innehöll två stycken beslut; ett beslut gällande grundbelopp för perioden 2012-06-01 / 2012-06-30 och ett beslut gällande inkomstgrundande belopp för perioden 2012-07-01 / framåt. Det stod att han kommer att få 180:-/dag i grundbelopp och 363:-/dag i inkomstgrundande belopp. Han räknade ut att han kommer att få 7986:-/mån, men vi glömde att han måste skatta för pengarna. Jag har ingen aning om hur många procent skatten ligger på (jag skulle chansa på trettio procent med tanke på att det är det på en genomsnittlig lön). Han kommer med andra ord att få ut cirka 5270:-/mån om vi har räknat rätt. Det är inte ens i närheten av vad vi behöver per månad för att klara oss. Vi kan möjligen betala hyran, hemförsäkringen, medlemsavgiften hos hyresgästföreningen och abonnemanget hos ComHem (bredband och telefoni). Hur vi skall klara övriga kostnader är en annan femma. Mikael skall prata med socialen imorgon, men jag vill inte ha någonting med dem att göra... Jag har av den anledningen sökt efter arbeten och kortare utbildningar på diverse hemsidor, men utan resultat.
 
Det kan hända att vi klarar oss utan socialens hjälp om jag studerar och om jag fortsätter att vara inskriven på arbetsförmedlingen (jag kommer att skrivas in i jobbgarantin för ungdomar den 20/9), men det är två månader kvar innan utbildningarna/kurserna börjar och vi behöver pengar nu. Jag måste söka till separata kurser om jag vill studera då vuxenutbildningen här i Västerås sade att jag inte kommer att bli antagen om vi flyttar och platserna har blivit tillsatta i Falun. Crap! Det känns som att det är dags att Mikael söker arbete. Han har sagt att han skall göra det, men det har inte blivit av på grund av att han vill att vi skall ha det här med lägenhet klart. Det kan vara en fördel att veta vart man skall bo innan man söker arbete...
 
Jag vill inte skylla på någon, men vi hade aldrig varit i den här situationen om Mikaels pappa bara hade gett honom en bättre lön. Mikael arbetade 60 timmar/vecka och tjänade mellan 5500-8000:-/månad. Det är skamligt! Jag hade tusen kronor mer än honom varje månad och då levde jag på studielån/studiebidrag... Han hade svårt att försörja sig innan vi träffades och han kommer ha svårt att försörja sig (och mig) nu. Jag blir nästintill förbannad. Hur kan man utnyttja sin egen son på det här sättet? Jag förstår inte... Mikael kan lika gärna vända sig till honom och inte socialen (det har jag också sagt till honom).
 
Nej, nu skall vi inte vara giriga. Det är bara att göra det bästa av situationen och försöka se till så att allting ordnar sig.



Emma

Kanske inte så bra att skriva sånt om Mikael's pappa på en blogg där alla kan läsa..?

Svar: Jag skrev det i ren frustration och jag står för vad jag säger, så jag tänker inte ta bort det. Han är välkommen att vända sig till mig om han vill ha en förklaring till varför jag skrivit som jag gjort.
Louise Hedblom



URL:




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?