Business woman
Publicerat den

Det är inte varje dag man blir kallad på fotouppdrag. Jag har idag fotograferat karriärskvinnan Anette som behövde en porträttbild att ha på företagets hemsida. Det var bestämt att vi skulle fotografera hemma hos henne, men hon ändrade sig och sade att hon ville ha en social miljö i bakgrunden. Vi begav oss av den anledningen ner mot stan och in i gallerian på stora torget (jag har bara varit inne i den en gång om man bortser från denna). Vi började med att ta några testbilder mot en grön bakgrund i glas, men det blev inte alls bra så vi gick vidare till Waynes coffee. Det blev ännu sämre bilder därinne då hon ville att parkeringen skulle synas i bakgrunden och för att det skulle vara möjligt var hon tvungen att sitta med ryggen mot fönstret. Jag vågar inte pilla hur som helst med inställningarna med tanke på att jag inte har rätt objektiv för den sortens bilder som jag vill kunna ta, men jag vet att jag någon gång framöver kommer kunna ta sådana bilder om jag har rätt objektiv och lär mig inställningarna. Jag lyckades ta några bra bilder till slut i alla fall, i ett skyltfönster med rödmålad vägg. Juligt och fint! Vi frågade personalen om det var okej (likadant på Waynes) och det var inga problem bara vi inte gick direkt på golvet. Anette stod på en presentkartong. Vi avslutade dagen med att fotografera på Piacetto, som har väldigt trevlig personal! En av medarbetarna skojade och sade att vi fick tillåtelse att fotografera om han fick vara med på några av bilderna. Det kändes dock fel att några kunder skulle behöva flytta på sig för vår skull. Det handlade som tur var om bara någon minut.   

Jag önskar att jag hade dirigerat mer under fotograferingen (inte bara idag), men varje gång jag fotograferar lär jag mig någonting nytt. En av mina svagheter är att jag inte har kommit så långt att jag vågar säga till ännu. Det hade blivit bättre bilder om Anette hade sänkt hakan någon centimeter. Det är som det är! Jag tycker hur som helst att det var roligt och jag lär mig som sagt någonting nytt för varje gång. Vid nästa fotografering tänker jag ta mer kommando och säga hur jag vill att modellen skall agera för bästa resultat.






Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?