Utvärdering chokladprovning
Publicerat den

Vart skall man börja? Det var sagt att vi skulle bege oss mot Stockholm kl.16, men av någon anledningen tyckte hjärtat att vi kunde skjuta fram det en timme. Jag var jättestressad när vi lämnade Västerås eftersom jag var osäker över om vi skulle hinna fram innan provningen började. Jag hade skrivit ned Eniros vägbeskrivning, men den behövdes inte eftersom vi hade navigatorer på våra mobiltelefoner. Hjärtat använde den som finns på hans telefon eftersom han har gratis internet och vi lyckades tack vare den hitta till butiken när det var cirka fem minuter kvar. Det var dock svårt att få tag i en parkering och det resulterade i att vi kom fem minuter för sent. Jag som var överdrivet kissnödig och övertygad om att vi inte skulle få medverka var på dåligt humör. Det gick ut över hjärtat i form av att han blev nekad en kram (han ville att vi skulle stanna och kramas en stund i hopp om att det skulle lugna ner mig). Väl i butiken sade ägaren att det inte gjorde någonting eftersom alla inte hade kommit. Puh!

Chokladprovningen ägde rum i en butik som heter Small Island Chocolates & Coffe. Den är belägen på Timmermansgatan 26, på Södermalm. Duane, som äger butiken, inledde provningen med att berätta att han har en egen kakaoplantage i Tobago - som är en ö i södra delen av Karibiska sjön. Han har arbetat med choklad i tio år, men han fick som barn hjälpa sin pappa (tror jag att det var) på plantagen. Han har i dagsläget en egen choklad som heter Tobago Estate Chocolate som har en halt på 70 % kakao. Vi fick smaka den på slutet och jag kan med handen på hjärtat säga att det var en av de få som jag faktiskt tyckte var någorlunda okej.

Provningen bestod i stora drag av information om kakao (visste Ni t.ex. att det finns 26st olika kakaobönor?), visning av kakaofrukter och sockerrör, filmvisning om Duanes plantage och provning av chokladerna.
Varje chokladprovare fick ett långsmalt fat med nio olika sorters chokladbitar och en chokladtryffel. Hjärtat hittade tre eller fyra stycken som han tyckte var ätbara medan jag hittade tre stycken. Den bit som var äckligast var nummer fem - som bestod av 100 % kakao. Den var hemsk!

När Duane hade pratat klart och tackat för sig klädde vi på oss för att gå ut till bilen. Hjärtat ville komma hem snabbt eftersom han skulle upp och jobba idag. Vi hade dock otur med mobiltelefonerna (batterierna dog) och det resultera i att vi körde i fel riktning. Vi skulle ha svängt av höger mot Bromma, men lyckades svänga av vänster mot Göteborg på grund av att det inte var skyltat! Vi vände vid närmsta bensinmack och kom hem en halvtimme senare än beräknat. Hjärtat var utmattad medan jag inte var ett dugg trött. Han slängde sig i sängen och kvar satt jag i köket och skrev i min handskrivna dagbok. Han ville dock ha sällskap efter en stund, så vi kramades lite innan vi båda somnade.

Vilken dag, va? Jag kan bara säga att jag är glad över att jag spenderade dagen med hjärtat - även om det inte blev som vi hade tänkt oss




karro

åh så fusk med choklad provning, jag hade då säkert älskat den med 100% kakao hehe ;) hoppas allt är bra trots allt skolarbete, minns hur tufft det var, håll ut och kämpa på så ska du se att det ändå går vägen! Du kan ju alltid passa på att kräva å bli ompysslad ordentligt av killen så ska du se att du mår bättre och får lite mer energi :) glöm inte bort å ta hand om dig själv ordentligt! Kramar!



URL: http://httpdymn.bloggningen




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?