Hemstudier
Publicerat den

Det gick ungefär som väntat under dagens möte med rektor, biträdande rektor, kurator och mentor. Jag berättade om min situation och de sade att det teoretiskt sätt är möjligt att studera hemifrån, men att man som skola skall arbeta för att eleverna skall närvara på lektionerna. Det enda som ger de befogehet att godkänna hemstudier är om eleven är sjukskriven eller om eleven mår så dåligt att hon inte kan vistas i skolan - som i det här fallet. Jag blev rekommenderad att ta kontakt med min familjeläkare och jag har i dagsläget en bokad tid måndagen om tre veckor. Det är dåligt att det är flera veckors väntetid, men vad skall man göra? Jag vill egentligen inte prata med någon inom vården, men det kan vara nödvändigt eftersom risken finns att jag drabbas av stress och prestationsångest längre fram om jag försöker ignorera problemet.

Jag berättade att hjärtat vill att jag skall ta ett sabbatsår för att vila upp mig och de tyckte att det lät som en bra idé, så det ser i dagsläget ut som att jag kommer att köra på det - eventuellt att jag söker deltidsjobb beroende på hur det känns efter studenten.

Vad gäller studierna kom vi överens om att jag skall vara i skolan måndagseftermiddagar, tisdagseftermiddagar och onsdagseftermiddagar. Jag föreslog måndagar och onsdagar eftersom vi arbetar med en uppgift i grupp (jag vill inte att de jag arbetar med skall bli lidande) medan biträdande rektor föreslog tisdagar. Jag kommer dock inte att ha lektion den dagen, utan vi skall endast gå igenom vad jag har gjort under den senaste veckan - så att de ser att jag gör det jag skall.

Det känns som att det kommer att ordna sig i slutändan, men det återstår att se. Jag skall göra så gott jag kan. Mer kan ingen kräva av mig...





Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?