Man kan inte bli annat än bättre
Publicerat den

För bara några minuter sedan klev jag innanför dörren efter att ha varit i Klöverhallen och haft lektion för Kunskapsskolans åk.9. Tidigare trodde jag att vi skulle ha för åk.8, men så blev det givetvis inte. Det gjorde dock ingenting.

Vi hade två lektioner och planeringen såg ut såhär:

"(1) Presentation - Louise hälsar alla välkomna, presenterar sina kollegor och berättar kortfattat om vad som kommer att ske under lektionen.

(2) Frysningen - Istället för att gå den traditionella vägen och löpa några varv runt planen väljer vi att istället leka en lek som heter Boll-stå. Vi har dock valt att döpa om det för att underlätta för eleverna.


Frysningen går till så att en person utses till kastare. Resterande får springa runt fritt inom ett begränsat område tills kastaren ropar "frys". Då måste alla frysa och stå still - inklusive kastaren. Han eller hon ska nu försöka att träffa sina motståndare med en mjuk boll.

Händerna är fria, vilket innebär att man får slå bort bollen med hjälp av dessa. Skulle bollen däremot nudda den övriga kroppen blir man automatiskt kastarens medhjälpare.

Leken fortsätter förutom det att man nu som kastare har en stillastående medhjälpare att passa till för att göra det lättare att träffa någon med bollen.

Detta fortsätter tills endast ett fåtal återstår.

(3) Indianer och cowboysare - När eleverna känner sig varma kommer vi att dra igång med resterande lekar och först ut är indianer cowboysare, som kommer att presenteras av J.

Leken går ut på att två utses som indianer som ska ta sina motståndare – cowboysarna. Alla medverkande får hålla sig på en speciell bana, som ser ut på detta vis:

Indianerna (märkta i blått) står utanför konerna (märkta i svart). De ska med hjälp av mjuka, skumgummibollar träffa cowboysarna som springer längs en bana (märkt i rött) från bo till bo.


De får dock endast springa när någon av ledarna skriker: ”Indianerna kommer”. Då ska de snabbt springa till motsatt bo, utan att bli träffade av en indian.

Skulle man bli träffad av en boll kliver man utanför konerna och agerar indian. Leken fortsätter tills endast en indian återstår.

(4) Skidskytte - Lek nummer två (räknat efter uppvärmningen) är en stafett som kallas för skidskytte.

Skidskytte kommer att gå till så att eleverna delas in i två lag med lika många i varje. Skulle det bli ojämnt antal får en elev springa en extra runda.

Förste man i led 1 (röd prick) samt led 2 (blå prick) rundar de yttersta konerna (märkt i gult) i riktningen pilarna visar. När de har rundat den tredje konen ska de sätta sig i en rockring (märkt i rosa). Där kommer de att ha tre bollar till förfogande som de ska kasta på tre föremål (märkt i vitt) som står ovanpå en plint (märkt i brunt). Om de träffar alla tre sätter de sig ned vid sitt led. Skulle de däremot missa får de en straffrunda för varje miss.

Får man en miss rundar man de innersta konerna (märkt i grönt) en gång och sätter sig sedan ned vid sitt led. Det lag som är klara först har vunnit. Löpningen vid straffrundorna sker motsols.


(5) Evighetsstafetten – Denna stafett är ett moment som eleverna på Kunskapsskolan tycker är roligt och vi har därför valt att ta med det om det finns tid samt kvarvarande energi.

Stafetten går till så att det ställs upp fyra stycken koner, format som en kvadrat. Eleverna delas in i två lag, som ska jaga varandra.

Ett lag ställer sig vid en kon medan motståndarna ställer sig vid konen mitt emot dem – i diagonal riktning.

Vid signal ska båda lagen springa ett varv runt konerna (motsols) samtidigt som de ska försöka att jaga varandra. När de har sprungit ett varv, men inte fått tag i sin motståndare byter de med den som står på tur i sitt led och detta upprepas tills någon blir tagen.

(6) Sista och avslutande moment är avslappning/nedvarvning och stretching, som F tar hand om. Vad vi kommer att ägna oss åt är inte bestämt, men det blir troligen att de får springa ett antal varv runt planen för att sedan samlas för att stretcha."

Vi lade även till en lek som Ni kan läsa om HÄR.

Såhär i efterhand känns det skönt att vi hade två lektioner på oss att visa vad vi kunde - i ledarrollen. Det var nämligen så att vi i gruppen inte hade kollat igenom planeringen ordentligt innan vilket gjorde att vi sprang runt som yra hönor vid ett flertal tillfällen. Det resulterade i att jag försökte ta kommandot över det hela eftersom det faktiskt var jag som skrev ihop planeringen, men det slutade då med att J ansåg att jag tog över allting när det inte var min lek. Vi hade nämlingen bestämt vem som skulle presentera vilka lekar och när det inte gick som väntat gick jag in och frågade om alla hade förstått.

Pga. detta försökte jag vid andra lektionen diskutera saker och ting med grabbarna innan jag agerade och jag hoppas att de uppskattar det så att de inte kände att jag var den enda som gjorde någonting.

Den lektion gick jättebra tack vare att vi gjorde vissa justeringar. För att t.ex. minimera väntetiden på skidskyttet delade vi in eleverna i tre lag istället för två. Vi samlade dem även på mitten efter/inför varje lek med anledningen att vi ville att alla skulle uppfatta vad som skulle ske.

Efter att båda lektionerna var avklarade satte vi oss ned med vår lärare och han gick igenom vad han tyckte. Han hade inte så mycket att säga förutom att en av grabbarna inte skulle tugga tuggummi, den andra skulle våga använda rösten samt att jag skulle ha idrottskläder på mig nästa gång.

Innan jag åkte imorse tänkte jag ta på mig min mjukisoverall, men eftersom jag hade den på gymmet igår kändes det inte särskilt lockande att ha på sig svettiga och blöta kläder. Nu har jag visserligen andra träningskläder, men det är i ett material som gör att jag får eksem på rumpan - därav jag avstod.

Nu vet vi iaf vad vi ska tänka på tills nästa gång och som tur var handlade det endast om småsaker och jag tycker därför att jag kan vara nöjd med dagen.

För tillfället ligger jag i sängen och tar det lugnt. Jag har nämligen träningsvärk från igår, så det känns som att det är lika bra att jag tar det lugnt ett tag. Nu kan jag passa på att fortsätta med alla "roliga" uppgifter jag har att göra.







Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?