Är folk verkligen så oförsiktiga?
Publicerat den

När jag under gårdagen var påväg till skolan hände någonting som jag aldrig varit med om tidigare. Jag cyklade in i en gammal tant!

Detta hände när jag skulle till att passera bron nere vid arbetsförmedlingen. Sedan ett par meter var jag uppmärksam om tanten och till en början såg det ut som att hon inte skulle gå över, men sedan tittade hon först till vänster (jag kom därifrån) och sedan till höger. Hon klev sedan ut i vägen och eftersom jag då var alldeles för nära cyklade jag rätt in i henne, men eftersom det enligt mig var hennes fel pga. att hon inte var tillräckligt uppmärksam fortsatte jag mot skolan.

Samma sak höll på att hända idag när jag cyklade längre ner på samma gata. Jag hade precis passerad NewYorker när jag såg en kvinna vid trottoaren. Det såg ut som att hon skulle gå över, men istället för att titta åt vänster (jag kom därifrån) tittade hon endast åt höger och klev sedan ut i vägen. Tack vare gårdagens olycka (?) hann jag reagera och fick bromsa. Ett tag funderade jag på om jag inte skulle skrika "Se dig för, kärring!", men det gjorde jag inte.

Det är vid såna här tillfällen som jag blir alldeles förvånad över hur folk kan vara så oförsiktiga. De ska vara väldigt glada över att jag är så pass godhjärtad, för hade jag inte varit det hade jag klivit av cykeln och gett tanten och kvinnan en varsin utskällning. Man kliver inte ut mitt i vägen utan att se sig för ordentligt! Tänk om det inte vore jag som cyklade på vägen, utan att det kom en bil.



Anonym

så du anser att det är godhjärtat att cykla på en gammal tant och sen cykla därifrån bara för att det "var hennes fel" ?



Oavsett vems fel det är så är det väl självklart man stannar och frågar hur det gick!



URL:


Elina

Håller med dig att det är irriterande när folk inte ser sig för (vilket är väldigt ofta!), men tyvärr är det ju så att cyklar räknas som fordon, vilket gör att folk som går har företräde vid övergångsställen. Om jag inte minns helt fel från min teorikurs till körkortet :)



URL: http://elinahedin.blogg.se/




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?