Recept engelska mörkakor
Publicerat den

Kakorna är nu klara samt smakade. De kanske inte ser speciellt goda ut, men de smakar precis som hallongrottar - fast utan sylten. Dennis tyckte att det var gott, så jag kommer att baka detta fler gånger. Nästa gång kommer jag dock att ha sylt på dessa så att det blir exakt som hallongrottor, men med en annan form.





Ingredienser

4 ½ dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
175 gr margarin eller smör

* Lägg mjölet i en hög på bakbordet tillsammans med socker och vaniljsocker.
* Hacka matfettet i mjölblandningen.
* Arbeta ihop degen. Låt den vila kallt en stund.

* Dela degen i 2 delar.
* Havla ut dem och skär 2 runda kakor, ca 20cm i diameter.
* Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper
* Grädda mitt i ugnen ca 5 min, 200 grader.

* Ta ut plåten och skär de halvgräddade kakorna i trekantiga bitar
* Sätt in plåten och grädda ytterligare 5 min
* Låt kakorna svalna på plåten.


Själv hade jag så bråttom när jag gick igenom receptet att jag inte uppfattade att man skulle ställa in kakorna i ugnen igen efter att de blivit skurna. De blev dock bra trots det och jag har nu lärt mig att inte ha lika bråttom nästa gång samt ta mig tid att verkligen läsa igenom vad det står så att man inte missar någonting.





Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?