Välja bort MaB?
Publicerat den

Enda sedan dagen jag började 7:an har jag haft svårigheter med matte. Jag vet inte om det har berott på att jag mått dåligt eller om jag faktiskt har problem med att lära mig just inom det ämnet. Det är nämligen så att jag nu läser MaB för tredje gången (de första två gångerna läste jag inte hela kursen, utan bara en del) och jag överväger nu att välja bort den. Jag tycker att den är alldeles för svår och jag vägrar ha ett IG i mitt slutbetyg. Då gör jag hellre så att jag väljer bort kursen nu för att sedan läsa den på komvux om jag känner att jag behöver. Jag läser den nu pga. att jag behöver den om jag väljer att läsa vidare till dietist. Risken finns att jag känner för att bli någonting annat och då har jag pinat mig själv i onödan, enligt mig.

Det är klart att det är bra att ha betyg i kursen, men jag är inte ett dugg intresserad och jag anser att den är alldeles för svår för mig. Jag vill fokusera på idrottskurserna eftersom jag faktiskt går idrott istället för att traggla med matten hela terminen. Det handlar visserligen bara om ett par veckor till, men jag har inte lärt mig ett piss och när jag tittar i boken känns det som ett helt annat språk. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så jag funderar på om jag ska känna efter under morgondagens lektion och sen reflektera över hur jag vill göra.

Pappa har alltid fått hjälpa mig när jag inte har förstått och jag känner mig ganska vilse utan honom just nu. Jag har försökt mig på detta själv, men det går verkligen inte och jag vill inte känna mig idiotförklarad så fort någon måste hjälpa mig. Alla verkar kunna det här utom jag! Ibland suger det på att vara duktig på praktiska saker. Önskar att jag även var duktig på teoretiska.



Elin

är inte läraren bra på att hjälpa dig? eller kanske finns det nån mindre matte grupp för de som behöver mer hjälp? Hoppas det löser sig bra. Kram



URL: http://cooltjej92.blogg.se/


Elin

Svar: Okej, knepig sits. Försök göra en planering och försök prata med läraren i början av lektionen och säg att du skulle vilja ha ett par genomgångar så kanske du kommer på rätt fot igen.



Även om du är mest intresserad av idrottsämnena så är det säkert skönt sen om du klarar matten för då har du mer valmöjlighet. Kram



URL: http://cooltjej92.blogg.se/


Johanna

Dom flesta högskoleprogram kräver matteb. Be läraren om hjälp. Eller ring din pappa.



URL: http://theomylove.blogg.se/


karro

Jag förstår hur du känner dig.

Har själv alltid måsta brottas med matten.

sista året på gymnasiet läste jag matte B och jag klarade det tack vare läraren jag hade och jag antar att det hade lossnat, tyckte inte matte B var lika svårt som A kursen.

A kursen läste jag både första och andra året på gymnasiet innan jag klarade det.



Det är bara att ta tjuren vid hornen och ta till all hjälp som finns för att klara det.

Man måste tro på sig själv och aldrig sluta kämpa, då går det.



You can do it!



Lycka till!



URL: http://dymn.blogg.se/




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?