Vad händer i rättssalen?
Publicerat den

Efter gårdagens besked har jag fått som en klump i magen och jag har därför börjat läsa på om hur det går till i rättssalen så att jag är väl förberedd när jag kommer dit. I dagsläge känns det som att det kommer att gå bra, men jag måste komma ihåg att vara lugn och sansad eftersom jag vet att jag kan snubbla över orden när jag är nervös eller stressad och det vill jag inte eftersom jag vill att mina ord ska komma ut rätt. Det stod visserligen i mina papper att det inte spelar någon roll hur jag berättar, utan det är själva innehållet som har betydelse. Jag vill dock att det ska komma ut rätt så att jag slipper upprepa mig pga. nervositet.

En sak som jag kom att tänka på är om det är en offentlig rättegång (om den är öppen för allmänheten) eller om den kommer att äga rum bakom stängda dörrar. Jag skulle tippa på att den kommer att vara offentlig och det är väl positivt med tanke på att Dennis och pappa vill och ska följa. Om den äger rum bakom stängda dörrar får Dennis sitta utanför och pappa får då följa med som stödperson. Jag får nämligen ha med mig en stödperson (oavsett om rättegången är offentlig eller stängd), men den personen får inte säga någonting under rättegången, utan ska bara agera moraliskt stöd genom sin närvaro.

Jag lämnade idag in en ledighetsansökan som min mentor ska ge till rektorn för en påskrift. Det kändes bäst att lämna in den redan nu även om det är lite mindre än 4 veckor kvar. Mina föräldrar har även ordnat med ledighet så att de kan följa med under förloppet. Det enda som fattas är att Dennis lämnar in sin ledighetsansökan, men det kommer att ta lite tid eftersom han måste skicka den till sina föräldrar för en påskrift först eftersom han inte är myndig.

Nu är det tänkt att jag bara ska förbereda mig mentalt så att jag klarar mig igenom det här. Det kommer att bli jobbigt, men jag tror och hoppas på att det kommer att kännas bättre när allt är över.



Anonym

Lycka till



URL:




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?