Potatisgratäng
Publicerat den

Jag tänkte att jag skulle bjuda på ännu ett recept och denna gång blir det någonting som jag ofta brukar laga här hemma. Dennis och jag åt det första gången vi träffades.


Hemmagjord potatisgratäng med köttbullar och grekisk sallad, 2pers




Ingredienser

Gratäng

2st stora potatisar
200gr riven ost
2dl matlagningsgrädde
Salt
Vitlökspulver

Jag har tidigare haft färsk, pressad vitlök och gullök som man finhackat. Det togs dock bort då de skapade en konstig smak. Nu är det vitlökspulvret som får stå för mestadelen av smaken.

Grekisk sallad
Sallad
Gurka
Tomat
1st burk Majs
6msk Vatten
6msk Olja
2st påsar grekisk mix


Instruktioner potatisgratäng

* Sätt ugnen på 225 grader
* Skala potatisarna och skiva de tunt
* Strö riven ost över formens botten (ej för mycket, bottnen ska vara 50% synlig)
* Lägg ett lager med potatis över osten och häll på salt och vitlökspulver efter egen smak
* Strö riven ost över lagret med potatis och kryddor
* Lägg ännu ett lager potatis och krydda efter smak
* Strö riven ost över potatisen och häll över matlagningsgrädden
* Ställ in i ugnen och låt stå i 40min

Kortfattad beskrivning: Det ska vara tre lager ost och två lager potatis.


Instruktioner grekisk sallad


* Skiva sallad, gurka och tomat
* Häll i det i en ren bunke
* Häll i en stor burk med konserverade majskorn
* Rör om
* Blanda vattnet, oljan och mixen i en mugg och häll sedan över salladen
* Blanda ihop ordentligt och servera

När potatisgratängen har stått i 30min steker man köttbullarna.

Klappat och klart, bara att hugga in!





Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?