Recept lussebullar
Publicerat den

Jag har fått ett önskemål om receptet på lussebullarna jag bakade igår, så jag tänkte att jag skulle vara gullig och dela med mig av det. :) Receptet är taget från min kokbok.




Ingredienser

2 paket saffran (1g)
½ tsk salt
50g jäst för söta degar
175g smör
5dl mjölk
1 ½ dl vit sirap
1 stort ägg
Ca 17dl vetemjöl

* Stöt saffranet tillsammans med saltet. Låt stå i 30 min så att saffranssmaken dras ut ordentligt. Stöta är detsamma som att krossa samman ingredienserna.

* Finfördela jästen i en bunke.

* Smält smöret i en liten kastrull och tillsätt saffran, mjölk och sirap. Låt blandningen bli fingervarm (37 grader).

* Tillsätt söndervispat ägg.

* Häll degvätskan över jästen och rör tills jästen löst sig.

* Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta degen riktigt smidigt.

* Strö över mjöl och jäs under duk i 45 min.


* Pensla med ägg och garnera med russin.

* Sätt ugnen på 225 grader.

* Grädda små figurer i mitten av ugnen i 7-8 min (jag tog denna trots storleken på mina och de blev bra), mellanstora figurer 10-15 min mitt i ugnen och stora figurer i nedre delen av ugnen i 15-20 min.



Sara H

Tack så mycket :)



URL: http://sarahagelberg.blogg.se/




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?