Dags att gå till ungdomsmottagningen ?
Publicerat den

I början på eftermiddagen fick jag en stark smärta i livmodern, vilket jag i princip alltid har 1 - 1½ vecka innan mensen ska komma. Vad det beror på har jag ingen aning om och jag har heller inte tagit reda på det.

Märket jag äter heter Trinovum 28 och jag har ätit de vid ett tidigare tillfällle, nämligen år 2007. Jag slutade pga. att smärtan i livmodern blev för mycket för mig. Jag slutade därför med mina piller och ni vet ju hur det gick sen. :/ Efter aborten började jag med Neovletta, men förra året blev jag tvungen att byta tillbaka till Trivonum pga. att jag fick ökade flytningar av de nya märket. Det kändes ofta som att jag kissat på mig fast det i själva verket bara var flytningar.

Smärtan jag känner nu är väldigt jobbig och liknar den jag hade förra gången jag åt märket. Jag funderar därför på om jag ska gå till ungdomsmottagningen och rådgöra med Karin (barnmorskan) och se om hon har några tips på hur man kan få bort smärtan.

Har jag otur måste jag byta märke igen. Det blir då mitt femte märke och jag har inte lyckats hitta ett märke utan jobbiga biverkningar. De första två märkena gjorde att jag producerade en bröstmjölksliknande vätska ur brösten, det tredje framkallade smärta i livmodern och det fjärde ökade flytningar. Det känns inte som att jag är ämnad för p-piller, men jag kan inte tänka mig att ha något annat skydd heller.

När jag diskuterade preventivmedel med barnmorskan (vid aborten) frågade jag om jag kunde få sätta in en p-stav, men de avrådde från det eftersom jag brukar ha sån mensvärk när jag blöder. Innan jag började med p-piller hade jag nämligen så ont vid mens att jag var tvungen att stanna hemma från skolan. Jag hade så ont att jag knappt kunde stå.

Eftersom mensen kan bli oregelbunden vid användning av p-stav avrådde de från det och rekommenderade att jag endast skulle hålla mig till p-piller pga. att mensen då oftast är väldigt kort.

Jag ska iaf prata med Karin och se vad man kan göra åt saken. Det börjar nämligen bli väldigt jobbigt. :/



Anonym

Jag hade också en väldig passa problem med p-piller.. Prova säkert 7 olika sorter, ingen passade.. Provade p-ring funkade inte heller.. Men sen när jag satt in p-stav så hade jag ingen mens, och mensvärken va borta.. Funkat riktigt bra :-)



URL:


Stella

Hej!



Jag hade lite svårt att besluta mig för vad för "skydd" jag skulle ha. nu har jag en p-stav o har varken mens eller menskverk, det försvann, "tonade" liksom bort på några månder.

Så jag skulle säga att det är vra, men jag är ju ingen expert heller. :D

Men om du skulle bestämma dig för att sätta in en p-stav, be dom då att skaffa ordentlig smärtstillare. För på mig fungerade inte salvan jag fick.

Det var inte så skönt.



/Never2Late på bdb.



URL:




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?