Föreläsning
Publicerat den

Igår var jag på ett föredrag med författaren Vibeke Olsson i Nyköping. Syftet med föredraget var att hon skulle prata om sitt författarskap och hon pratade mycket om sitt intresse för andra världskriget samt romarriket. Hon kom även in på det här med misshandel av en partner och jag tycker att hon sa någonting som stämde:

”Om man ska bryta ner en annan människa ska man ömsom slå och ömsom smeka”.

Det ligger någonting i det hon säger. Jag tror att största anledningen till varför många stannar i ett förhållande baserat på våld är för att partnern sänder ut dubbla budskap när h*n först slår och sedan är puttenuttig. Om man bara blev slagen hade det varit så mycket lättare att gå, men när ens partner är gullig mot en försöker man se igenom det onda och lyfta fram det som är bra.

Jag tycker personligen att man ska se förhållandet i helhet och inte gömma undan vissa detaljer. Lever man i ett förhållande baserat på våld finns det ingen annan lösning än att ge sig av. Efter alla löften och lögner har jag lärt mig att R aldrig kommer att ändra sig om han så får hjälp. Det han har gjort, hans beteende, kommer alltid att finnas där. Hela hans liv har varit baserat på våld (enda från början) och det kommer aldrig att ändras utan jag tror att han alltid kommer att vara samma gamla aggressiva kille även om han kanske inte visar det på samma sätt som han gjorde mot mig.

Många av de som blir slagna idag stannar då de påstår sig älska personen, men jag förstår inte hur man kan älska någon som gör en så illa. Älskar man någon ska man inte såra eller göra den illa på något sätt. Det spelar ingen roll vad det handlar om, utan älskar man någon så ska man vara rädd om personen och vilja det bästa. Ta hand om varandra.

Alla som slår någon har en bortförklaring och när R slog mig fick jag t.ex. höra bortförklaringar som:
”Du är för krävande” eller ”När jag blir arg slår jag det som är närmast”.

Han hade en boxningssäck på 20kg, men använde den aldrig. Varför? Ja, det skulle jag bra gärna vilja veta. Det måste ha varit tillfredsställande att slå mig eftersom han vägrade sluta. Det fanns så många andra saker han kunde göra när han var arg, men han var ”tvungen” att göra mig illa.

Vad Ni än gör: lyssna inte på sån skit, utan ta Er därifrån så fort som möjligt. Har man väl blivit slagen en gång blir man det igen. Många vägrar tro på det, men jag som själv levt i det vet att det är sant. Det kan gå lång tid mellan gångerna, men det händer. Tro mig.

INGEN
förtjänar att bli slagen!  Så sätt ner foten idag. Det är ditt liv det handlar om.





Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?