Tips och råd
Publicerat den

Tidigare idag startade jag en tråd på Familjeliv där jag bad om hjälp angående Eira och Engla. Syftet var att få tips om hur jag kan få Engla att sluta skrika på morgon, men istället blev det mycket fokus kring deras matvanor. Vi brukar ge de mat 2ggr/dag och det var inte rimligt enligt majoriteten då kattungar behöver fri tillgång till mat. När jag hade Molly och Maja hade de fri tillgång så varför Eira och Engla inte har haft det är svårt att svara på. En bidragande anledning är nog att Dennis tycker att det är slöseri med pengar och att de inte behöver äta så mycket. Jag har dock bestämt mig för att ställa fram mat så att de själva får bestämma över sina matvanor, så därför köpte jag 3st påsar kattmat och 2st burkar med blötmat efter skolan. Mamma har även beställt en vatten- och en foderautomat till dem i julklapp.

När jag kom hem från skolan gav jag de först blötmat och sedan fyllde jag skålen så pass mycket att den så gott som var överfull med mat. Katternas beteende har ändrats redan nu. Tidigare så sprang de efter mig och Dennis så fort vi gick in i köket och det började då att skrika. Nu ligger de kvar i soffan eller håller sig till sina leksaker. Vi kan alltså vistas i köket utan att de springer efter och ska ha någonting. Det kändes jätteskönt att kunna laga mat utan att ha Eira svansandes runt fötterna.

Vi kommer alltså att låta de ha fri tillgång till mat. Maten kostar ändå bara 34,95:- för 1kg, vilket inte är så mycket. Det ska bli spännande att se om Engla slutar att skrika på morgon. Enligt en kvinna som svarade i tråden så gör Dennis och jag rätt som ligger kvar i sängen när Engla skiker och det kändes bra att få veta.

Nu får vi se om detta håller i sig och skulle Engla mot förmodan fortsätta att skrika tänkte jag att vi skulle försöka låta katterna vistas i sovrummet under nätterna. Det gäller då för oss att plocka undan alla saker som de skulle kunna ha ner i golvet osv. Sen får vi hoppas att Engla inte attackerar ens ansikte medan man sover. Hon brukar nämligen göra det.

Det känns skönt iaf att katterna nu får mer mat. Har haft dåligt samvete över maten tidigare, men nu känns det mycket bättre. Om vi får äta hur många gånger vi vill, varför ska då inte katterna få göra det?



Johanna

Men alltså. Jag blir helt #¤#&%&. Vad då kostar för mycket? Varför köpte ni dom om han tycker det är för dyrt med mat? Han "unnar" sej godis och grejer men katterna kan inte ens få mat?



URL: http://cakelicious.blogg.se/


Therese med Clara

håller med johanna, vilken sjuk ursäkt, då ska han inte ha djur!



Torrfoder har jag alltid låtit min katt ha fri tillgång till och blötmat får hon 1-2 ggr per dag. Vet inte vilken sorts torrfoder ni köpte men Mjau's är ett av de bästa och är ändå billigt. Så det är ett tips =) Man måste inte köpa royal canin för att få bra torrfoder.



URL: http://kossanshandarbete.blogg.se/


Kakegawachurch

Nice site, keep up the good work!



URL:




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?