Preventivmedel
Publicerat den

Jag har i ett par dagar funderat lite grann kring det här med preventivmedel och efter 4 ½ år av pillerknaprande känner jag att det är dags att byta till någonting annat.

Jag har provat 4st olika pillersorter och jag har inte varit nöjd med någon då jag fått så många otäcka biverkningar. Många har frågat om jag inte kan byta ännu en gång eller övergå till mini-piller, men jag tycker inte att det är någon bra idé. Ska jag fortsätta att äta p-piller så vill jag gärna hålla mig till denna sort då jag redan är medveten om vilka biverkningar de ger mig. Mini-piller har däremot mindre biverkningar, men eftersom man endast får ha en glömskemarginal på 3 timmar väljer jag att avstå från dessa då min glömskemarginal oftast är högre.

Eftersom vi är två i denna fråga bad jag Dennis om hjälp och han föreslog antingen p-plåster eller p-ring. Ett tag var jag inne på om jag eventuellt skulle prova plåstret eftersom det verkar vara lätt att använda, men det fick nedprioriteras eftersom jag kommer att idrottar så mycket. Nu när jag börjar skolan kommer jag att träna ca 6 h/dag, 6 dagar/vecka. Det innebär en hel del duschande och plåstret kan därför lätt åka av.

P-ring får också gå bort då jag ej vill använda preparat som skall sättas in i underlivet. Jag vägrar t.o.m använda tampong!

För att se vad som passar mig bäst valde jag att igår leta information på internet och jag kom fram till att det bästa alternativen är p-piller eller p-dator. Dennis är dock lite osäker över denna metod, så jag har försökt att förklara för honom hur det går till och att det kan vara en säker metod om man använder den rätt. För att vi båda ska vara säkra på om detta är ett bra alternativ för oss tänkte jag att jag nästa vecka skulle gå till ungdomsmottagningen för att få tips och råd av en barnmorska. Se vad de har för kunskaper om dessa.

Jag känner personligen att det är bäst att inte proppa kroppen full med hormoner och tillsatser, utan jag vill att det ska vara naturligt och då är p-datorn perfekt. Då slipper jag må dåligt och ha ont hela tiden. Endast 0,7 av 100 kvinnor blir gravida med LadyComp.

Dennis och jag har diskuterat det här med att införskaffa en p-dator och han säger att jag ska göra det som känns bäst för mig. Om jag fortsätter att äta mina p-piller kommer jag fortsätta att ha ont i magen respektive livmoder och äggstockar vilket han såklart inte vill, men han är rädd att jag ska bli gravid även om vi sköter oss med denna metod. Jag är inte ett dugg rädd, men man måste såklart ha det i åtanke OM det skulle hända. Jag vet att man klarar av allt bara man vill och man får ta det som det kommer. Jag är iaf otroligt trött på att behöva stoppa kroppen full i skit.

Största anledningen till att jag inte vill prova något annat preventivmedel som t.ex. p-stav, p-spruta osv. beror delvis på att jag har så grymt ont (!!!!) när jag har mens (fick för något år sedan gå till läkare för att få medicin för menssmärtan), men också för att jag VET att jag kan bli gravid relativt snabbt efter att ha ätit p-piller. Det finns också medel som gör att mensen försvinner helt, men det känns inte bra det heller.

Jag har kollat upp vad dessa p-datorer kostar och det lockar väldigt mycket just nu, om jag ska vara ärlig. Jag tror att jag skulle må så mycket bättre fysiskt och psykiskt om jag inte behövde använda preventivmedel med hormoner och tillsatser i.

Hur ställer ni er till det här med preventivmedel? Vad tycker ni är bäst respektive sämst och hur skulle ni ställa er till att prova en p-dator?



emma

Vad är en p-dator? :P aldrig hört talas om!



URL: http://emmaeskola.devote.se


Anonym

p-staven är bra. (innehåller samma hormon som minipiller) dock kan man få oregelbundna blödningar av den i början...



URL:


Elin

Jag skulle provat p-datorn om jag var du. Hoppas du kommer på hur du vill göra. Kram



URL: http://cooltjej92.blogg.se/


Therese

Jag har hormonspiral, minskar mensvärk och de flesta slipper mens helt när de har den i satt.



Har själv varit inne på p-dator men kändes inte helt säkert för mig eftersom jag har oregelbunden mens. De funkar bäst om man har regelbunden för annars blir det väääldigt många röda dagar på en månad.



URL: http://kossanshandarbete.blogg.se/


Angelica

Kan rekommendera p-staven, men det beror ju på vad som passar dig :-) Du får pröva dig fram.. P-dator, jag tycker den låter lite riskabel, jag skulle nog inte våga lita på den :P



URL: http://jelic.blogg.se/




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?