Rättegång
Publicerat den

Jag har ännu inte fått något datum för rättegången, men jag hoppas att den blir av någon gång i år. Det är lite mer än 8 månader sedan jag anmälde honom och jag tycker att det borde gå snabbare. Jag får vara glad över att det går framåt iaf. Det tog tre månader från det att jag anmälde honom tills jag fick komma på förhör. Det är alldeles för länge.

Nu har jag fått information om att de kollat över mina bevis och ringt några vittnen, vilket är jättebra. Då vet jag att det är på väg att gå framåt. Jag fick också höra att det som händer härnäst är att han får komma in på förhör. Jag skulle bra gärna vilja höra vad han kommer att säga. Jag är 100% säker på att han kommer att neka allting. Han anser att han inte har gjort någonting fel, vilket är sjukt med tanke på att det han har gjort är straffbart. Han blev t.o.m inlagd på psyk i Säter för det han har gjort. Han ljög dock för läkarna när de frågade varför han blev inlagd. Han hade sagt att vi bråkat vilket vi inte hade gjort. Han hade misshandlat mig för att jag kastat en pannkaka som ramlat ihop pga. för lite smet.

När jag flyttade ut och fick hjälp av två kompisar förnekade han allting inför dem. Han ansåg att det han hade gjort mot mig inte var misshandel. Misshandel för honom var när man slog någon med knytnävarna och det hade han ju aldrig gjort, påstod han.

Såhär står det om man slår upp ordet misshandel:"Den som orsakat annan person kroppsskada, sjukdom, smärta eller vanmakt har gjort sig skyldig till misshandel". Han kan därför inte komma och säga att han aldrig har misshandlat mig, för det har han. Han måste bara erkänna det för sig själv, vilket han aldrig kommer att göra. Han kommer att låtsas som att det aldrig har hänt. 

Om han döms till fängelse kan han få upp till 10 år beroende på om han döms för ringa misshandel, misshandel eller grov misshandel. Fängelsestraffet för ringa misshandel är högst 6 månader. Det kan även ge böter. Fängelsestraffet för misshandel är upp till 2 år. Fängelsestraffet för grov misshandel är mellan 1 år och 10 år. 

Just nu vågar jag inte hoppas på någonting. Det är klart att jag vill att han ska få fängelsestraff, men jag befarar att han inte kommer att få det pga. sitt psykiska tillstånd (han har ADHD). Han kommer med största sannolikhet att använda det som en ursäkt.

Jag googlade lite på internet om grov misshandel och hittade detta. "Vid bedömningen av om misshandeln är grov, ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller i övrigt visat särskild hänsynslöshet eller råhet". Det är klart att han har varit livsfarlig. Vad är man annars när man slagit någon blodig, tagit stryptag, sparkat, slagit, slitet sönder kläderna, försökt att bryta näsbenet, tvingat någon till sex och är ansvarig för kroppsskador? Jag har nämligen en axel och ett finger som jag inte kan använda ordentligt pga. honom. Det finns fler som kan intyga om att han är hänsynslös och rå.

Jag undrar om någon av hans släkt och vänner ska ställa upp att vittna. Det skulle vara intressant att höra vad hans mamma har att säga. Hon tror att hon kan så mycket om det här, vilket är helt fel. Hon påstår att jag har ljugit om situationen, vilket jag inte har. Jag har aldrig ljugit. Det enda jag har gjort är att undanhålla information för att skydda honom. Jag ville inte att alla skulle få veta allt hemskt som han utsatte mig för, men jag har aldrig ljugit.

Jag hoppas att polisen snart ringer och ger mig ett datum för rättegången så att vi får det överstökat någon gång. Det skulle vara skönt om vi alla kunde gå vidare, vilket är svårt just nu. Jag försöker att vara stark eftersom jag måste. Jag är lyckligt lottad som har Björn som stöttar mig. Jag hade aldrig klarat det utan honom. Det är skönt att veta att jag även har fler på min sida som ställer upp för mig och tänker på mig. Tack allihopa. Ni får mig att orka kämpa för min rätt. ♥



Julia

Svar: Ja, det du har blivit utsatt för är ju hemskt. Har läst på din blogg och jag fick en klump i magen. Hoppas allting löser sig för dig!



URL: http://juliakjellin.blogg.se/




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?