Sex av tio brott klaras inte upp
Publicerat den

Igår kväll när jag bläddrade på text-tv fick jag se detta:

"SEX AV TIO BROTT KLARAS INTE UPP

Sverige har 20 540 poliser totalt, fler än någonsin. Men bara fyra av tio brott klaras upp, enligt statistik från Brå skriver Metro. - Med tanke på att det är ansenliga resurser som satsas krävs också stora resultat. Det här visar att det finns mycket kvar att göra, säger justitieminister Beatrice Ask."

Som jag fattade det så är det många ärenden som läggs ner och jag är väldigt glad över att mitt inte gjorde det. I början var t.ex. pappa övertygad om att det inte skulle hända någonting med min anmälan, utan att de skulle lägga ner fallet och jag är otroligt glad och tacksam för att de tog det på allvar. Det var dock jobbigt att det skulle ta sån tid, men hellre det än att det skulle läggas ned.

När jag sitter i rättssalen är det 1 år och 10 månader sedan jag anmälde honom och det är lång tid enligt mig. Jag vet inte hur lång tid ett ärende normalt sett brukar ta. Det beror nog helt på vad det handlar om och hur mycket det är som ska gås igenom. Med tanke på misshandeln höll på så länge var det en hel del att gå igenom på både mitt förhör, mina vittnens förhör och polisen ringde några gånger till mig då åklagaren ville ha ytterligare uppgifter om ett par saker.

För tillfället är jag rädd för vad som ska hända om jag t.ex. säger saker under rättegången som inte har tagits upp under mitt förhör. Jag har nämligen börjat minnas saker som jag inte kom ihåg då. Det är liksom svårt att komma ihåg allt när man sitter med 39 graders feber och ska försöka att komma ihåg så mycket som möjligt under 2 timmar. Det var inte lätt.

Jag tror och hoppas på att domen kommer att baseras på vad som sägs under själva rättegången. Att förhöret hos polisen endast kommer att användas om jag t.ex. inte kommer ihåg eller tar upp alla saker som jag sa då. Vi får se hur det  går. Just nu försöker jag förbereda mig så gott det går. Det är svårt att arbeta i skolan just nu då jag i princip bara sitter och tänker på detta.



Sabina

Du kommer klara det jätte bra och det kommer gå bra oxå. Är såklart på din sida om allt som har hänt... Kram



URL: http://smebacksflikka.blogg.se/




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?