Älskade Holly
Publicerat den

Jag har under hela mitt liv fått ganska tråkiga födelsedagspresenter, men när jag fyllde 19 år fick jag pengar av min familj och för dem valde jag att köpa Holly. Det kanske låter töntigt att få/köpa en kanin på sin 19-årsdag, men det är den finaste present jag någonsin fått.

Hon var 4 månader när jag hämtade hem henne och idag är hon hela 2 år. Vi har gått igenom så mycket roligt tillsammans och jag hoppas att det kommer att fortsätta. Det känns dock som att vår tid tillsammans snart är ute då hon har blivit väldigt tanig. Hon fäller visserligen just nu, men jag vet inte om det har något samband. Klappar man henne över ryggen kan man tydligt känna ryggraden och att jag ger henne mat 2ggr/dag och konstant tillgång till hö verkar inte hjälpa.

Jag var med om samma sak för snart 3 år sedan och det slutade tyvärr sorgligt. Detta handlade om mina kaniner Lavendel och Theo. De bodde på altanen hemma hos mina föräldrar och de verkade må bra. En dag plockade min syster med dem och upptäckte att de båda var väldigt taniga. Jag hade märkt av det lite grann sen tidigare, men det hade blivit värre. Resten av hushållets kaniner hade också drabbats, men inte lika hårt.

Vi gav de mat som vanligt och avvaktade. Det slutade med att Lavendel dog i min systers knä en novemberkväll. Theo dog några veckor senare. Först visste vi inte vad det berodde på, men såhär i efterhand kan vi dra slutsatsen att det måste ha berott på fodret vi gav dem. Ninni (som min syster heter) bytte nämligen foder till kaninerna strax efter att mina dog och då blev de genast bättre. Vi ger inga kaniner detta foder idag, men trots det så har Holly blivit tanig och jag fruktar att jag kommer att få uppleva detta ännu en gång.

Skulle Holly avlida har jag lovat mig själv att inte skaffa några fler kaniner då hon är den härligaste kaninen jag någonsin träffat. Det finns ingen som henne och jag kommer aldrig kunna älska en kanin så mycket som jag älskar henne. Nästa gång jag väljer att köpa husdjur får det bli katter, igen.

Nu håller jag tummarna för att Holly ska klara sig, men jag tar inte ut någonting i förskott. Jag är beredd att köpa en spade.



Anonym

Ta henne till vetrinären! så de får kolla upp vad som är fel



URL:




Ni får gärna kommentera, men tänk då på vad det är Ni skriver. Påhopp och nedlåtande kommentarer görs inget besvär utan raderas omedelbart!


NAMN
 

MAIL


URL





Spara?